söndag 26 april 2009

La Revolution Tranquille?

På mitt jobb har vi en kund, en gentleman som härstammar från något nordafrikanskt land. Eftersom han är fransktalande brukar jag hälsa på min knaggliga skolfranska (Kommång tallevo mussjö G?) För några veckor sedan kom vi att , som så många andra, att språka om bonusar, girighet och sånt i den finansiella världen . Han tyckte att vi skulle göra"revolution"! Visst tyckte jag vi gör som i Paris 1789 och bara tjoff, tjoff av med skallarna (på skämt va!) Non, non sa han vi gör La Revolution Tranquille, intellektets och hjärnans revolution. Vi skall förändra med vårt intellekt som vapen! Nåja man funderar ju hur det skall gå till men si det har börjat :http://www.e24.se/branscher/bankfinans/artikel_1269537.e24 På SEB har man fattat att man inte kan fortsätta i samma gamla hjulspår, man har tänkt till och börjat att slutat (hmm) med bonusar är detta ett tecken på LRT? Själv har jag mera sneglat åt att låta mina besparingar frodas i någon bank utan fina kontor, bonusar och dyr reklam. Det är min början på den Den Lugna Revolutionen, vilken liten mini-Che jag är va? (Och är detta ironi från min sida?)

Inga kommentarer: