tisdag 10 februari 2009

Årets pucko?

Denne brittiska biskop torde väl ligga bra till för ett sådant pris http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2450315.svd Man (jag) slutar aldrig att bli förvånad över skenbart välutbildade och i historia insatta människor. Har han sovit eller blundat på historielektionerna? Jag har dessutom för mig att jag läst en teori om att Hitler hade som nästa vidriga "projekt" efter förintelsen att bli av med kyrkan. Men jag tror att biskopen och hans kompisar är ändå en försvinnade liten del av hans trosinriktning.....

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår din inställning, men på vilken grund avfärdar du hans argument? Har du synat hans argument? Problemet i många debatter är att kombatanterna inte studerar meningsmotståndarens uppgifter. Och då slutar diskussionen i att man slänger ur sig ett bekvämt "Pucko". Själv kostade jag på mig att läsa mer än ingressen i Svenskans artikel. Och det fick mig att bemöta biskop Williamson på ett annat vis.

larsekorre sa...

På vilket vis då? Hur kan man bemöta en man som förnekar detaljer om förintelsen på detta sätt? Borde han inte veta bättre?
Jag kanske inte använde ett så "fint" ord men jag har läst tillräckligt med historia för att faktiskt tycka så.

Anonym sa...

Inte för att jag vill komma med pekfingrar i luften, men en god början att bemöta biskopen är att
1) Bevisa att 6 miljoner judar dödades i nazisternas koncentrationsläger.
2) Ställa det utom allt rimligt tvivel att Adolf Hitler planlade morden på judarna.
3) Bevisa att de ifrågavarande gaskamrarna användes verkligen för massavrättningar.

Precis som du trodde jag stensäkert på att detta var obestridliga fakta ända tills jag började söka efter motargument mot "förintelseförnekarna". Och det var du jag insåg att det här med Förintelsen inte alls var lika svart-vitt som vi läst oss till i skolan. Jag skall tala om för dig att det var en chock för mig.

Nu skall man veta att de som anklagas för att vara "förintelsenekare" inte har på sin agenda att utmåla nazisterna som oskyldiga änglar, utan de är mer ute efter att kartlägga vad som skedde i lägren och hur nazisterna ämnade genomföra sin raspolitik. Vad som förvånade mig var faktiskt att under 20-och 30-talet fanns det många judiska företrädare som samtyckte till nazisternas idé om att "slänga ut" judarna från de tyskspråkiga länderna. Den nationalistiska tanken fanns starkt etablerad hos judarna, som helst ville få Palestina (även om Tyskland förespråkade Madagaskar och något annat land ville ge judarna Colombia). Det var alltså inte frågan om att utrota den judiska rasen. Om detta fick jag inte höra ett smack om i skolan.

Jag har därför dragit den rimliga slutsatsen att Förintelsen är mer mångfacetterad än vad vi i gemen kunde ana, och att det är en skam ifall det inte tillåts kritiska analyser av historien.

Varför jag tycker att det här är viktigt är därför att vi demoniserar nazismen på ett sätt som gör den ideologins härjningar overkliga. Faran är då att vi inte ser ifall dagens ideologier begår samma missgrepp som nazisterna, fast med det försvaret att "man ändå aldrig är lika onda som nazisterna". Vi tror att nazisternas illgärningar inte kan hända igen därför att vi inte använder gaskamrar. Ponera att Förnekarna har rätt: att det inte fanns gaskamrar som man avrättade judar i (gaskamrarna användes för att avlusa kläder), att det var 50'000 judar som dog istället för 6 miljoner. Att "Führern" aldrig gav order om folkmord. Vad innebär det? Jo, att tröskeln till att upprepa Förintelsen är betydligt lägre än vad vi trott.

Har man den insikten kan man aldrig acceptera att regeringarna blundar för vad som sker i t.ex. Sudan.

Hoppas att du förstår att jag skriver den här kommentaren i all välmening. Jag tycker bara att det inte känns rätt hur den där biskopen behandlas, även om jag sällan har något till övers för religiösa företrädare.

larsekorre sa...

Jag tycker du har rätt i mycket men det är väl ändå väldokumenterat att det var åtskilligt fler än han påstår som blev gasade. Även att kamrarna användes till just det. Jag tycker faktiskt att tröskeln inte blir lägre om det nu "bara" var 20 till 30 tusen.Att vissa själva ville ut från Tyskland kände jag till litet grann. Det kom mig att tänka på den svarte ledaren i USA Marcus Garvey som faktiskt samarbetade med KKK för att alla svarta skulle åka hem till Afrika.