måndag 6 april 2009

Vådan av att vara snäll?


Jag är en jävel på att övertolka saker! Jag var snäll mot en kund i söndags som superstressad strax innan stängning skulle köpa en burk gurka. Gurkan var avsed för ett speciellt recept. Han hade dock tagit fel jacka och hade inga pengar. Dock skulle han hinna hem och hämta. Jag sa då att jag kunde betala och att han kunde komma in någon dag och ersätta mig. Han blev glad och idag dök han upp med pengar OCH den lilla burk i svarvat lönnträ som syns på bilden. Den var jättefin och han berättade att Uppsala universitet använde den för att skydda någon slags medaljong som man får när man blir "doktor". Jag blev först glad sedan började hjärnan att vandra iväg...Var detta ett tecken på att min egen vacklande, efter förra veckans bakslag, akademiska karriär var finito? En långnäsa åt mig: "Du får se en burk men du kommer aldrig nånsin att ens bli klar med det du håller på med". Eller en uppmaning att jag är predestinerad för större saker? Jag tror på det första....

Inga kommentarer: