onsdag 29 oktober 2008

Språkligheter (igen)

Jo man (jag) undrar ju ibland hur folk tänker och hur de uppfattar sådant som olika ordspråk.
De senaste dagarna har jag hört ett exempel vardera av sådant som får en att lyfta på ögonbrynen. (Eller som en passage från Piraten om den stränge prosten Hagel: " Han knöt ögonbrynen så att di likande kardborrar" på skånska tack!) Jag råkade på något Tv-program höra en (amerikansk) kvinna uttala sig ungefär såhär: " att vissa seriemördare är det något fel i huvudet på" Vissa! Jag som trodde att det var ALLA seriemördare, men vad man lär sig.
Vidare hörde jag på ett radioprogram, som också går på TV(kanal5) uttrycket: "Att det är en annan fena". Bäste Paul, det heter "en annan femma"!

2 kommentarer:

Sungam sa...

Oj, oj,oj, du skulle lyssna på Radio Stockholm dagarna i ända. Då skulle du intte göra annat än lyssna på spräkliga stolligheter. Med resrvation för ev. stavfel m.v.h Horace

larsekorre sa...

Sist jag lyssnade regelbundet på Radioistan var när Staffan Dopping var programledare! Good Spelling my dear Hor-ass!