torsdag 25 september 2008

Språkligheter.

Jo jag kan ibland reta upp mig på ord som jag tycker är felutttalade, felstavade är det för mycket av så det orkar man inte ens reagera över. Jag tänker på "doping" som nu tydligen skall vara "dopning" vilket jag inte gillar. Nu har jag även, lite i samma stil, ordet "förstoringsglas" bli "förstorningsglas" är detta rätt? Nej tycker jag och stödjer mig inte på Akademiens ordlista utan bara på mig själv. Ett annat uttryck som jag både hört och läst är "käpprak" förvanskats till "kapprak" ! Är detta en slags EU- anpassning som har gått min lilla potatisnäsa förbi eller....

En liten update! Nu hörde jag på sportradion att Djurgårn tyvärr torskade mot Färjestad ikväll.
Enligt reportern så bröts deras "svit" på förlustfria matcher. Nu frågar man sig (jag). Hur lång är en svit ijejntligen? Djurgårn har spelat två (2) matcher vicken svit va.......

Inga kommentarer: