tisdag 2 september 2008

Apropå priser i affärer!

Ja och denna artikel i svenskan som jag tidigare skrivit om.http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1629981.svd Jo jag var igår och tittade på en ny soffa. Jag var i en av de stora kedjornas varuhus. Nåväl jag hittade en lämplig liten soffa som var skön att sitta i. Tyget och framförallt färgen var fel. När jag tillkallade säljaren så visade det sig att det var just denna soffa och med den färgen som priset (7000) gällde! Jahaja sa jag. Om jag nu vill ha en annan färg och ett annat tyg vad blir det då? Hastigt, och mindre lustigt poppade då priset upp till 10.000! Märk väl att det stod INGET om att det förra priset endast gällde denna soffa. Benen då? (Frågade jag lite lätt ironiskt eftersom de inte passade mig) Utan att fatta ironin förklarade säljaren glatt att det ingick och det var enligt honom inte så vanligt. Jag blev då lite tveksam och frågade då en gång till om priset nu var med nya tyget? Jadå, svarade han, jag kan ju inte plötsligt höja priset! Vilket väl vad han dessförinnan hade gjort så det räckte!
Naturligtvis beror detta mycket på min ovana att köpa (nya) möbler men borde det inte varit utmärkt tydligare? Dessutom så var det tydligen liknande "priskoncept" på alla soffor enligt mannen. De får inte mina pengar!

Inga kommentarer: