torsdag 28 augusti 2008

Så funkar det....ta reda på verkligheten.

Så är nu livsmedelshandeln ute och "fuskar" igen. Denna gång är det tydligen jämförpriserna som är galna. OCH det skall påpekas många gånger är det fel! Men jag har jobbat så länge i denna bransch och kan dementera den upppgiften att syftet (jag hoppas att det är tidningens ord inte juristens) är att sälja mer av en viss vara. Det handlar i stället om att de flesta stora kedjorna gör utskick centralt av dessa etiketter och om det är fel på dessa (fel jämförelsetyp tex kg istället för liter) så beror detta på olika saker. Dels den mänskliga faktorn som inte från början har programmerat det datorprogram, som genererar dessa etiketter, på ett korrekt sätt.
Och att när dessa etiketter drösar ut i mängder så är det ingen som har tid att kolla detta, de måste upp, snabbt, snabbt! Och detta eftersom, likt alla andra branscher, tiden att göra saker minskar från år till år. Har man också egentligen kommit överens hur jämförelsepriserna skall fungera? Gurka med eller utan vatten, är detta solklart kära Konsumentverket?http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1629981.svd

4 kommentarer:

Anonym sa...

Dessutom innehåller texten minst ett fel.
"Enligt prisinformationslagen måste butiker ha så kallade jämförelsepriser så att kunden kan bilda sig en egen uppfattning om kilopris på till exempel ägg eller saltgurka. Ibland saknas dock märkningen och ibland är den rent utav felaktig. "

Jämförpris för ägg ska vara i styck inte per kilo.

larsekorre sa...

Exaktemundo! Det är bra om man kollar upp saker innan man skriver!

Anonym sa...

Ännu bättre är det om man förstår det man läser, snarare än hänger upp sig på smådetaljer som saknar betydelse i sammanhanget.

Spelar det någon roll i sammanhanget om det är kilopris eller per styck? Äggen nämns med syfte att illustrera hur kunden lätt skall kunna jämföra olika varor. Och lyckas ganska bra med det, även om en handlare i verkligheten skall använda styckpris på sina lappar.

Anonym säger dessutom "minst ett fel". Jaha, vilket eller vilka var de andra då? Eller ville Anonym bara så där lite försåtligt föra tankarna till att artikeln kanske var bäst att spola ner i toaletten eftersom den var så undermålig? Anonym kanske helt enkelt inte gillar konsumentjournalistik?

/En till anonym.

larsekorre sa...

Käre anonym! Jag (som inte är anonym) anser att konsument journalistik visst behövs. Men man behöver inte konstruera ihop något som inte, och detta är helt min egen mening,existerar. Nämligen någon slags listig plan att få komsumenter att handla vissa artiklar genom att medvetet vara otydliga med jämförpriser. That's the main point! (I alla fall min)