måndag 26 maj 2008

Sanningen ?

Jag har alltid förundrat mig över hur man tycka att vissa "förtjänar" att ,till exempel bli bombade till intet, bara aska återstår av ens hem. Nu har en tysk historieprofessor kommit ut med en bok som behandlar hur den tyska befolkningen blev bombad under andra världskriget.
http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur/artikel_1291681.svd Är det så att de (tyskarna) "förtjänade" detta ? Är det inte så att det ALLTID är civila som kommer mest i kläm när politiker och generaler "gör upp". (Vill härmed inte försvara den lille österrikiske korpralen Schickelgruber !! Han var en av de stora brottslingarna i historien.) Och de civila som kommer mest i kläm är barn, åldringar och handikappade som inte kan eller hinna skydda sig. Jag har hör reaktioner på 9/11- attacken som att man "skulle bomba sönder hela skiten" från svenskar i detta land Sverige. (Vad "hela skiten" menas med vet jag inte...man kan ju bara gissa..) Hade man gjort detta så gissa vilka som kommit mest i kläm......de skyldiga ? Näe tror inte det va!
För övrigt skall jag nog kanske försöka läsa boken och ja, jag har varit i Dresden !

Inga kommentarer: