torsdag 27 mars 2008

Jag har inte gjort nåt!

Etikforskaren Ann Heberlein har tydligen skrivit en bok om vår förmåga att skylla ifrån oss http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/samhalle/artikel_1021117.svd Undrar var det kommer ifrån ? Är det politiker och chefer som ibland säger att de tar "ansvar" när de gjort fel. Vilket i min värld är väsenskilt från att ta konsekvenserna av sitt handlande. Kommer det alltså uppifrån de som styr vårt samhälle ? I artikeln sägs det att det är en "trend" vilket jag har svårt att tro. Vi människor hittar väl, och har alltid hittat ursäkter när vi inte vill göra något eller stå för det vi har gjort. Jag kan berätta en historia om detta: Jag har en gammal kompis som har varit lärare. När han kom på en elev (in flagranti som vi säger här hemma) som ritade med en tuschpenna på en av skolans väggar frågade han gossen : "Men vad håller du på med "????!!!
Svaret kom blixtsnabbt : "Jag har inte gjort nåt"! Anfall är alltid bästa försvar och jag är som ni alla vet helt oskyldig !

3 kommentarer:

Anonym sa...

För att nu vara nästan äckligt ärlig och konkret är det här ett fenomen som MÅNGA finländare tycker är det främsta kännetecknet för rikssvenskar! Som om vi själva vore mycket bättre... :-/

larsekorre sa...

Ja för en gång i tiden var vi ju samma folk eller...

Anonym sa...

Typ det, ja!