torsdag 13 september 2007

Sorgligt.

Joe Zawinul är död. Dog tydligen i morse av hudcancer tråkigt ! En av de som startade det som i många år varit en av mina favoritgrupper: Weather Report. Hans betydelse för genren (jag skulle kalla det för en slags jazzrock) går inte att överskatta. Betydelsen för mig går inte heller att överskatta. Jag klassar honom tillsammans med tex Miles Davis, då förstår ni ! Jag har ju i alla fall hans musik kvar. Och ni andra som inte har lyssnat på honom, gå inpå Youtube här intill och gör det ! Både på Weather Report och hans senare grupp Zawinul Syndicate. Här ett litet smakprov:http://www.youtube.com/watch?v=496-615jz6s Lägg märke till att han inte dominerar själv utan låter de andra stå för det mesta av liret. (Och vilka musiker sen!!!!)

Inga kommentarer: